Franšizės rūšys

 

Franšizė yra santykinai lankstus metodas, kuriuo remiantis galima vystyti bet kokią verslo rūšį.

Naudojama daug įvairių rūšių franšizių, kurios gali būti klasifikuojamos pagal investicijų apimtį, franšizės davėjo strategiją, vadybos sistemą, rinkodaros ir tarpasmeninį modelį ir t.t. Skiriamos penkios pagrindinės franšizės rūšys: darbo, produktų platinimo, verslo formato, investicijų ir konversijos franšizės.

 

Darbo franšizė

Tai yra žemo investicijų lygmens franšizė, kurią įprastai įsigyja franšizės gavėjas, norintis pats pradėti ir vykdyti nedidelį franšizės verslą. Dažnai šiam verslui galima vadovauti iš namų. Franšizės gavėjui reikia įsigyti minimalią įrangą, turėti nedaug santaupų ir kartais įsigyti pristatymui naudojamą transporto priemonę (automobilį). Ši grupė apima platų ir įvairų verslo paslaugų spektrą: kelionių agentūras, kava išsinešimui prekiaujančių kavos furgonų paslaugas, namų vejos tvarkymą, santechnikos paslaugas, vamzdynų valymą, komercinių ir gyvenamųjų patalpų valymą, mobiliųjų telefonų aksesuarų prekybą ir remonto paslaugas, nekilnojamojo turto agentūrų veiklą, pervežimo paslaugas, plaukimo baseinų priežiūrą, verslo renginių organizavimą, vaikų priežiūrą, auklėjimą ir daug kitų paslaugų.

 

Produktų (platinimo) franšizė

Produktų (platinimo) franšizė yra pagrįsta tiekėjo ir platintojo modelio santykiais, kai franšizės gavėjas platina franšizės davėjo produkciją. Franšizės davėjas suteikia teises naudoti savo prekių ženklą, bet dažnai neperduoda visos verslo valdymo sistemos franšizės gavėjui. Produktų platinimo franšizė įprastai kuriama tokioms prekėms kaip automobiliai ir jų atsarginės dalys, prekybos įranga, kompiuteriai, dviračiai, įvairūs įrengimai ir kitos prekės. Produktų platinimo franšizės sudaro didžiausią mažmeninės prekybos dalį. Produktų platinimo franšizes siūlo tokios pasaulyje žymios bendrovės, kaip Exxon, Texaco, GoodYear Tires, Ford, Chrysler, John Deere ir kiti automobilių prekiautojai. Dažnai franšizės davėjai priskiria teises ne tik produkcijos platinimui, bet ir dalinai ar visiškai produkcijos gamybai kaip, pavyzdžiui, nealkoholinių gėrimų gamintojai Coca-Cola ir Pepsi.

 

 

Verslo formato franšizė

Verslo formato franšizė (dar vadinama verslo modelio franšize) yra plačiausiai naudojamas ir labiausiai žinomas franšizės modelis. Dauguma žmonių šią franšizės rūšį sieja su visu franšizės verslo plėtros metodu. Be teisės naudoti franšizės davėjo ženklą, verslo formato franšizės gavėjas gauna teisę (o dažnai ir įsipareigojimą) naudoti franšizės davėjo parengtą ir patikrintą bendrovės vadybos, rinkodaros ir prekių / paslaugų realizavimo sistemą. Franšizės davėjas siūlo išsamius planus ir veiksmus praktiškai kiekvienoje verslo situacijoje, teikdamas pradinius ir nuolatinius mokymus bei pagalbą. Ši franšizės rūšis yra naudojama daugiau nei 70 skirtingų sričių. Pačios populiariausios šios modelio naudojimo sritys yra greitas maistas, mažmeninė prekyba, restoranai, verslo paslaugos, sporto klubai ir kita.

 

Investicijų franšizė

Dažniausiai tai yra daug investicijų reikalaujantys didelio masto projektai, pavyzdžiui, viešbučių ir didelių restoranų tinklų franšizės. Franšizės gavėjai investuoja lėšas ir įtraukia savo vadybos komandą ar patį franšizės davėją, siekiant valdyti verslą ir generuoti to verslo investicijų grąžą bei kapitalo prieaugį. Žinomiausios viešbučių franšizių grupės yra Hilton Hotels and Resorts, Wyndham Hotels Group, InterContinental Hotels Group, Choice Hotels Group, BestWestern group ir kitos.

 

Konversijos franšizė

Konversijos franšizė yra standartinio franšizės modelio modifikacija. Daugelis franšizės davėjų vystosi perkurdami toje pačioje pramonės šakoje ar sektoriuje veikiančias nepriklausomas įmones į savo franšizės gavėjus. Šio modelio franšizės gavėjas gauna bendrovės prekės ženklą, rinkodaros ir reklamos planą, mokymų sistemą ir pagrindinius klientų aptarnavimo standartus. Šio modelio franšizės davėjai gali labai greitai plėsti savo tinklą ir padidinti pajamas iš honoraro (royalty). Franšizės gavėjas įprastai sumažina savo pirkimo išlaidas bendro pirkimo pagrindu. Konversijos franšizės modelį plačiai naudojančių įmonių pavyzdžiai yra nekilnojamojo turto agentūros, floristikos salonai, profesionalių paslaugų kompanijos, nekilnojamojo turto valdymo įmonės, teikiančios santechnikų, elektrikų, oro vėdinimo ir kondicionavimo specialistų paslaugas ir pan.